МВС Укрїни. Експертна служба
МВС Укрїни. Експертна служба

У ПОШУКАХ ІСТИНИ БЕЗ ПРАВА НА ПОМИЛКУ

Герб Рівненської області

 Жовтень 2017-го, в приміщенні Дубенського міськрайонного суду Рівненської області звучить вирок судді: водія автомобіля «ВАЗ» визнати винним у вчиненні кримінального правопорушенння, передбаченого ч.2 ст. 286 КК України та призначити йому покарання у вигляді 6 (шести) років позбавлення волі.
Такий результат керування транспортним засобом на підпитку, що призвів до дорожньо-транспортної пригоди, яка сталася на автодорозі Доманово-Ковель-Чернівці-Теребляче, в межах с. Шепетин Дубенського району Рівненської області. Наслідком цієї пригоди стала смерть велосипедиста, на якого був здійснений наїзд автомобілем «ВАЗ».
В ході проведення досудового слідства водій автомобіля то уникав дачі пояснень, то давав покази, які суперечили і матеріалам провадження, і один одному (то велосипедист їхав назустріч і безпосередньо перед наїздом змінював напрямок руху, то переїжджав справа наліво, то рухався в попутному напрямку і раптово змінив напрямок руху), а з появою у справі захисника, взагалі відмовився як від пояснень так і від проведення будь-яких слідчих дій. Ще однією проблемою було те, що свідки даної події (пасажири ВАЗівки), безпосередньо перед скоєнням пригоди спали в салоні автомобіля, а прокинулись лише після удару, який відбувся в момент наїзду, тобто не могли вказати характер руху автомобіля та велосипедиста перед наїздом.
З метою встановлення обставин дорожньо-транспортної пригоди (зокрема встановлення механізму зближення та контактування транспортних засобів) до Рівненського НДЕКЦ МВС України було призначено судову інженерно-транспортну (транспортно-трасологічну) експертизу. В ході проведення експертизи, експерт з врахуванням слідів та пошкоджень на транспортних засобах, з урахуванням контактних точок, напрямків прикладання деформуючих зусиль та розташування їх від рівня опорної поверхні, прийшов до висновків про те, що контактування транспортних засобів відбулося між правою передньою частиною автомобіля «ВАЗ» і задньою частиною велосипеда, а у момент першої контактної взаємодії їх поздовжні вісі були розташовані під кутом приблизно в 175 + 5 градусів (на зображенні 1, 2), іншими словами експертом було встановлено, що в даному випадку мав місце попутній наїзд.
Висновки транспортно-трасологічної експертизи дали можливість провести належний слідчий експеримент, а з врахуванням встановлених вихідних даних призначити автотехнічну експертизу, метою якої було встановлення причин виникнення пригоди, під час якої експертами було встановлено, що невідповідностей вимогам Правил дорожнього руху України, які б знаходилися в причинному зв’язку з виникненням даної ДТП в діях велосипедиста не було, а невідповідності дій водія автомобіля «ВАЗ» вимогам п. 2.3 (б) і п. 12.3 Правил дорожнього руху України, з технічної точки зору, знаходилися в причинному зв'язку з виникненням даної дорожньо-транспортної пригоди.
Будучи допитаним в судовому засіданні в якості обвинуваченого водій автомобіля «ВАЗ» вину у вчиненому злочині не визнав та категорично відмовився давати покази. На стадії судових дебатів та під час виголошення останнього слова, без будь якого обґрунтування, горе-водій заявив клопотання про застосування щодо нього Закону України «Про Амністію». Вислухавши всіх, оцінивши особу винного та його ставлення до скоєного, зважаючи на відсутність щирого каяття, усвідомлення скоєного та спричиненого негативного наслідку, суд прийшов до переконання, що виправлення обвинуваченого можливе лише у ізоляції від суспільства.
Таким чином, завдяки професіоналізму експертів під час ретельного дослідження об’єктів та проведених експертиз, вдалося встановити обставини дорожньо-транспортної пригоди та найдорожче – істину.

Зображення 1, 2. Вигляд взаємного розташування автомобіля «ВАЗ» та велосипеда в момент первинного контакту.

Рівненський науково-дослідний
експертно-криміналістичний центр МВС України